Dag 1 de vluchtdag en dag 2  zaterdag 11 februari van Mexico city naar Metztitlan

D2OPEN
De stad Pachuca klimt omhoog tegen de berg! (foto,Marcel Stolk.)

Na een voorspoedige vlucht van 11 uur, vertrokken om 14.45, landen we om 18.50 uur in Mexico city. Na lang wachten voor de douane gaan we op zoek naar het bureautje om taxikaartjes te zoeken, maar het bureautje is weg! Moe van de reis en kwetsbaar spreekt een chauffeur ons aan om ons weg te brengen naar een taxi, we besluiten dit te doen, maar de man begint wel erg hard te lopen, wij er achter aan, dat valt echter op bij de aanwezige politie die ons er op wijzen dat dit een man is zonder vergunning. Wij weer helemaal over een loopbrug terug en zijn bijna al kapot van dat gedoe. Toen we eindelijk de goede taxi hadden zij ik dan ook, kijk dit is Mexico! Op naar Hotel Isabel midden in het centrum " Centro Historico" van Mexico stad. Het is een backpackkers, low budget Hotel, er hangt een prettige sfeer en na een opfrisbeurt zijn we nog een hapje gaan eten in het beroemde restaurant Sanborn met de fraaie tegels op de gevels, binnen wordt je bedient door dames in klederdracht, fijn om even in de Mexicaanse sfeer te komen! Om 24.00 uur gaan we slapen.

De volgende morgen waren we al 5.00 uur op, ons bio-ritme moet zich nog aanpassen. 8.00 uur ontbijt en onze VW autobus wordt keurig gebracht. Na de nodige formaliteiten rijden we om 10.00 weg de veel te drukke stad uit naar de Mex. 85 Quota naar Pachuca. Van Pachuca, naar het mijnstadje Mineral del Monte maken we de eerste fotostop. Hier vinden we Agave triangularis en Agave salmiana var. ferox, maar ook een hoop cactussen, o.a. een fraaie cristaat van een Stenocactus. Daarna maken we een 2e stop en vinden fraaie groepen van Mammillaria discolor, we zijn inmiddels op 2900 meter hoogte, het is mistig en koud! We rijden verder richting de Barranca de Los Venados. Aan het begin van de kloof hebben we een prachtig uitzicht, hier maken we foto's en duiken even het prikkeldraad onderdoor. Hier vinden we een fraaie blauwe Agave difformis, maar ook Mammillaria formosa, longimamma en heel veel M.rhodantha tot in de bomen. Ook saat hier enorme Echinocactus platyacantha en enorme zuilcactussen. We rijden de barranca in en maken nog meer foto's van o.a. Agave xylonacantha, A. striata en A. mitis var. albidior. Vele planten groeien op de stijle rotswanden.
We berijken het stadje Metztitlan, we maken nog foto's van een muur met er op een hele rij van Agave macroacantha. Vervolgens bellen we aan bij Hotel Posada Meztitlan maar dat was dicht. Na wat gebel en geroep konden we toch overnachten en boekte 2 kamers voor 6 man, helaas onze kamer had natuurlijk weer geen warm water, de kamer van de Belgen wel! Op naar het restaurant op de plaza, voor een lekker etentje met coctail of "camarones" en voor Bertus eindelijk weer zijn bier "Modelo,s Negra". We verlaten het retaurant, het is inmiddels gaan regenen en koud, het lijkt hier wel Holland. We duiken snel om 9.00 uur al onder de wol!